با توجه به پرواز موشک های ایران در ارتفاع بسیار پایین رادار کشتی ها در بهترین حالت از حدود 30 کیلومتری امکان رؤیت این موشک ها را خواهد داشت و در اینصورت با توجه به سرعت موشک نور، دشمن تنها حدود 98 تا 110 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نوار ساحلی کشورمان در جنوب که حدود 4900 کیلومتر طول دارد در صورت بروز یک تهدید نظامی بهترین فضا برای تجاور مستقیم دشمن فرامنطقه ای بدون نیاز به خاک کشورهای همسایه است. از اینرور حفاظت کامل از این مرز گسترده از جنبه های مختلف آن بسیار ضروری و به قول معروف از نان شب واجب تر است.

برای افزایش آمادگی نیروهای عملیاتی در این عرصه هر ساله رزمایش هایی با حضور واحدهای مختلف نیروی دریایی برگزار شده و در آن آخرین راهکنش ها(تاکتیک ها) و تجهیزات جدید آزمایش شده و نتایج مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از جدیدترین این اقدامات، افتتاح جدیدترین منطقه دریایی سپاه پاسداران به نام «امام محمد باقر(ع)» در غرب تنگه هرمز و در سواحل خلیج فارس در بندرلنگه بود. پنجمین منطقه دریایی سپاه آنطور که از سوی فرمانده نیروی دریایی اعلام شد، قرار است از نقطه انتهایی جزیره قشم به اضافه منطقه جزایر نازعات تا غرب جزیره کیش را تحت کنترل خود قرار دهد و در حقیقت این مناطق، محدوده عملیاتی جدیدترین منطقه دریایی سپاه خواهد بود.

جزایر نازعات به مجموعه چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و جزیره سیری گفته می‌ شود.

اما در کنار این منطقه مهم نظامی که اقدامی تاکتیکی و استراتژیک برای حفاظت از یک منطقه مهم و حیاتی در خلیج فارس است، اقدامات دیگری نیز صورت گرفته که کمتر مورد توجه رسانه بوده است. نظر به اهمیت این اقدامات و تکمیل فعالیتهای مربوط به حفاظت از تنگه هرمز به کمک این استراتژی ها، تحلیلی گذرا از اقدامات مهم نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از منافع نظام اسلامی در این محدوده ارائه خواهد شد تا اهمیت افتتاح منطقه پنجم دریایی سپاه، با بررسی این اقدامات، عزم ایران در مراقبت از این منطقه را بهتر نشان دهد.

در سال های اخیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگ و کاملاً موثری در آبهای آزاد داشته است که مأموریت عبور از کانال سوئز توسط ناوگروه های اعزامی و حضور زیردریایی یونس در این میان شاخص هستند.

در این مأموریت ها از ناو 62 ساله شهید نقدی که توسط کارخانجات نیروی دریایی تماماً بازسازی و بهسازی شده و به جای چند توپ سابق به موشک های دوربرد نور مجهز شده تا ناوشکن(ناو محافظ) 3 ساله جماران که توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخته و تجهیز شده شرکت نموده و وجوه مختلف توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که روز به روز به سمت راهبردی تر شدن حرکت می کند را به جهان نشان دادند.

برای حفاظت از این منطقه مهم، جدا از شناورهای خودی که مجهز به تسلیحات گوناگونی برای درگیری با واحدهای سطحی، هوایی و دریایی دشمن هستند، باید واحدهای موشکی با مأموریت ضدکشتی در ساحل نیز گشترش یافته و در مواقع لازم به ایفای نقش بپردازند. با توجه به اینکه هزینه تولید و عملیاتی نمودن این واحدها مناسب است و مهمتر از آن با پنهانکاری بالا و به صورت دائم قابلیت عمل دارند از اینرو توسعه چنین آتشبارهایی در کنار ساخت و تجهیز واحدهای شناور به موشک های دوربرد از چند سال پیش در دستور کار بوده است.
هواناو مجهز شده به موشک دوربرد نور
 
در واقع ضمن افزایش کمی و کیفی یگان های شناور بخشی از مأموریت های ضدکشتی هم به این سامانه های ساحلی محول می شود. یگان های پدافند ساحلی ایران در هر دو نیروی دریایی ارتش و سپاه تشکیل شده و آماده خدمت هستند.

پرتابگرهای خوداتکای ساحلی

یکی از جنبه های حفاظت نظامی بحث پدافند ساحلی دوربرد علیه شناورهای دشمن است که قصد نزدیک شدن به ساحل را دارند. برای این کار سامانه های زمینی برای شلیک موشک های ضدکشتی توسعه یافته اند.

این آتشبارها که در جدیدترین نمونه با نام سامانه ولایت معرفی شده است شامل پرتابگر دوتایی دارای رادار، پرتابگر سه تایی و سامانه کنترل و فرماندهی است.

با بهره مندی از این اجزاء، آتشبارهای پدافند ساحلی به سامانه هایی خوداتکا تبدیل شده اند که ضمن ارتباط با مرکز فرماندهی عملیات نیروی دریایی در کشف و شناسایی اهداف و سپس درگیری با آنها نیازی به سامانه های هوایی، دریایی و زمینی دیگر ندارند به خصوص با توجه به اینکه  ممکن است فاصله سامانه های مذکور دور از آتشبار بوده و در شرایطی از نبرد امکان برقراری ارتباط مؤثر با آتشبار را از دست بدهند، خوداتکا بودن این واحدها باعث حفظ کارایی رزمی آنها می شود هر چند که داده های دریافتی از سایر سامانه ها برای اطلاع بهتر از وضعیت منطقه جنگی هم در این آتشبارها استفاده می شود.

پرتابگر دوتایی با رادار در سامانه ولایت

گردان بودن سکوهای پرتاب که می تواند شعاع وسیعی از ساحل را کنترل کند، وجود شبکه ارتباطی میان آتشبارها که امکان ردیابی و تخصیص اهداف چندگانه و مدیریت یکپارچه و همزمان بین آنها را فراهم می کند، از ویژگی های این سامانه های موشکی است.

افزایش انعطاف پذیری، بالا رفتن ضریب امنیتی برای نیروهای عمل کننده خودی، شناسایی اهداف بزرگ و کوچک دریایی و انهدام همزمان آنها در فواصل دور و نزدیک و در سریعترین زمان ممکن را می توان از دیگر ویژگی این سامانه های موشکی بیان کرد.

در واقع علاوه بر شرایط فرضی که امکان خروج شناورهای خودی از اسکله ها نباشد ، یا اگر زمان کافی برای رسیدن واحدهای شناور به منطقه درگیری نباشد آتشبارها از منطقه اختفای خود خارج شده و وارد عمل می شوند. البته باید در نظر داشت در مواردی که منطقه ای هم توسط شناورها و هم با سامانه ساحلی قابل پوشش باشد با توجه به اینکه سرعت حرکت این آتشبارهای مستقر روی کامیون در خشکی بسیار بیشتر از عمده شناورهای موشک انداز در دریا است در صورت لزوم استقرار سریع سامانه موشکی در آن منطقه، آتشبارهای ساحلی می توانند سریعتر از شناورها به منطقه رسیده و در محدوده برد سلاح خود پوشش موشکی برقرار کنند.

در صورت استفاده از موشک نور با برد 120 تا 170 کیلومتر، حداقل 6 تا 8 آتشبار و در صورت بکارگیری موشک جدید قادر با برد بیش از 200 کیلومتر، حداقل 5 آتشبار برای پوشش مرزهای جنوبی کشورمان لازم است.

با استقرار این سامانه ها در سواحل و جزایر جنوبی کشورمان محدوده بسیار زیادی از آب های خلیج همیشه فارس و دریای عمان و در برخی مناطق تا سواحل جنوب خلیج فارس در برد موشک های ایرانی قرار گرفته است. ضمن اینکه باید یاد آوری کرد موشک قادر، قادر به هدف قرار دادن تأسیسات ساحلی دشمن علاوه بر شناورهای آن است.

شلیک موشک قادر از عمق خاک کشور
 
البته برد بالای این موشک ها موجب فراهم شدن امکان استقرار پرتابگرها در عمق خاک خودی و در نتیجه کاهش احتمال شناسایی شدن توسط دشمن، فضای بیشتر برای تغییر مکان پس از اجرای یک عملیات و چندین شلیک می شود که اینکار با توجه به افزایش امکان رؤیت سامانه توسط دشمن پس از اجرای عملیات و جلوگیری از ضربه متقابل دشمن به آن لازم به نظر می رسد.

بنابراین در شرایطی که به هر دلیلی امکان پوشش بخشی از دریا با شناورها ممکن نباشد سامانه های خوداتکای زمینی با استقرار در عمق یا ساحل، نقطه اتکای مطمئنی برای باقی ماندن خطوط دفاعی تا فواصل دور هستند.

منابع نظامی آمریکا در دهه 90 احتمال اصابت به هدف موشک های کروز ضد کشتی سی-802 را به ناوهای خود حدود 85 درصد و بعد از موشک های کی-اچ-31 و کی-اچ-41 روسی آن را خطرناکترین تهدید موشکی کروز علیه خود اعلام کرده بودند.

با توجه به همرده بودن موشک های نور با آن موشک و در نظر گرفتن ارتقاهای بومی روی آن از جمله استفاده از سامانه راداری مقاوم در برابر جنگ الکترونیک و دستیابی به پوشش های جاذب امواج رادار می توان نتیجه گرفت که موشک های نور و قادر امروزه نیز تهدیدات کاملاً خطرناکی برای ناوهای جدید دشمن بوده و طبق اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح احتمال اصابت به هدف برای موشک نور بالغ بر 90 درصد است.

با توجه به پرواز این موشک ها در ارتفاع بسیار پایین رادار کشتی ها به طور مستقل و در بهترین حالت از نظر کشف اهداف با سطح مقطع راداری کم از حدود 30 کیلومتری(با توجه به انحنای کره زمین) امکان رؤیت این موشک ها را خواهد داشت و در اینصورت با توجه به سرعت موشک نور که بین 0.8 تا 0.9 ماخ(272 تا 306 متر بر ثانیه در سطح دریا) است، دشمن تنها حدود 98 تا 110 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.

شلیک موشک نور از سامانه ساحل به دریا؛ پرتابگر جلویی سه فروندی و عقبی دوتایی با رادار است

موشک نور با طول 6.383 متر که 1.238 متر آن مربوط به موتور راکتی اولیه است، 715 کیلوگرم جرم داشته که 155 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی نفوذگر نیمه زرهی بکارگرفته شده است.

در سامانه ساحلی دربردارنده موشک نور، برد رادار که در باند X کار می کند بالغ بر 210 کیلومتر بوده و چهار پرتابگر سه فروندی با اطلاعات آن تغذیه می شوند. این سامانه توانایی کارکرن در دمای 25- تا 60+ را دارد.

در سامانه موشکی ضدکشتی ولایت نیز که موشک قادر از آن پرتاب می شود کارایی سامانه ها به مراتب بهتر از نمونه معرفی شده است. طول موشک قادر بین 6.75 تا 7.6 متر بوده و با جرمی بین 750 تا 850 کیلوگرم از سرجنگی قدرتمندی که جرم آن 165 تا 185 کیلوگرم تخمین زده می شود برخوردار است.

این موشک در آزمایشی با سرجنگی به قدرت یک ششم میزان اصلی، موفق به غرق کردن یک شناور 63 متری شده است که نام قادر را برازنده آن نشان می دهد. حرکت در ارتفاع پایین، سرعت بالا و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک دشمن از ویژگی های این موشک است که قرار است روی شناورهای نیروی دریایی ارتش نیز بکار گرفته شود.
 
محدوده‌های پوشش سامانه ولایت با موشک قادر

این سامانه های خوداتکای ساحلی می توانند هر کدام با چند هدف درگیر شده و در فضای نبرد نامتقارن به مقابله مناسب با کمیت نیروهای دشمن بپردازند. همچنین چند سامانه نیز می توانند به سمت یک هدف شلیک کنند. در اینصورت توان پدافندی دشمن در چند جهت پخش شده و احتمال رسیدن موشک های شلیک شده به هدف بیشتر و احتمال انهدام تعدادی از موشک ها توسط سامانه های دشمن کمتر می شود.

ترکیب هوشمندانه سامانه های موشکی ساحل به دریا با شناورهای مختلف که به موشک های دوربرد و قدرتمند تجهیز شده اند خطوط دفاعی مستحکم و در عین حال پخش شده در  خاک و آب را شکل می دهند که ضمن ایجاد توازن قوا با دشمن پرتعداد با درصد موفقیت بالایی در صورت بروز درگیری، شناورهای دشمن را به قعر آب ها خواهد فرستاد.


شناور موشک انداز در منطقه پنجم دریایی سپاه

از سوی دیگر به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران، با توجه به نوع ماموریت منطقه پنجم دریایی سپاه، بیشترین استعداد تفنگداران دریایی سپاه برای دفاع و پدافند در این جزایر مسقر می‌شوند. تفنگداران دریایی از جمله زبده‌ترین و کارآمدترین نیروهای در اختیار سپاه پاسداران هستند که حضور انبوه آنها در این منطقه دریایی می‌تواند حامل پیام‌های مهمی باشد.

این استعداد در کنار شناورهای موشک انداز سپاه که منابع غربی از آنها به عنوان زنبورهای سرخ یاد می کنند باعث خواهد شد در کنار تاکتیک مناسبی که سپاه و ارتش برای حفاظت از منافع و جزایر ایرانی در نظر گرفته اند، تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح های غافلگیرانه و ضربتی نیز فراهم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 115
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عکس یکی مونده به آخر نشون میده نفوذپذیری از جنوب شرقی ریسک کمتری داره چون پوشش تک مداری داره ، این عکس ها رو نذارید ...
  • برادر ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    واقعا فکر میکنی این اطلاعات حساس هستند؟برادر پشت صحنه یک جنگ اطلاعاتی وضد اطلاعاتی خیلی وسیع وجود داره خیلی وسیع.
  • سینا ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    حاجی چی میگی؟ چی نذارن؟ اونا خودشون بهتر میدونن، اصلا میدونن که مثل سگ میترسن حمله کنن
  • پدرام ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    اين عكس معيار برد موشكى حساب نميشه
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    تک مداری ؟ اون عکس حداقل تعداد لانچر های ساحلی مورد نیاز برای پوشش منطقه را نشان میده ( 5 عدد )
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    دادا نگران نباش،بچه ها فکر همه جاشو می کنند.
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    چرا تو نقشتون اسم خلیج عمان زدید؟؟ اسم دریای عمان در اصل مکران بوده و قدمتش از خلیج فارس بیشتره.. چرا کسی حساس نمیشه؟؟ مکران همان منطقه بلوچستان ایرانه باستانه مگه عمان چند ساله گه مستقل شده.. خواهشا پیگیری کنید
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مطمئن باشيد اگه فقط همين بود اين عكس رو نمي ذاشتن
  • حسين ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عزيزم مثل اينكه ذوالفقار هاي حيدر كرار (برادران ارتشي ) رو فراموش كردي كه مي گي جنوب شرق پوشش نداره؟
  • محمد ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    زنده باد ایران
  • سرباز ولایت ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خوب دشمن هم احمق نیست که از نقطه جنوب شرقی وارد بشه چونکه پوشش اکثر مناطق سیستان و شرق استان هرمزگان فاقد پوشش مناسب و کوهستانی میباشد که پیشروی در کویر بسیار مشکل و در تیررس مستقیم سامانه پدافند ایران حتی از عمق جنگل های شمال کشور میباشد
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    دوست عزیز اون دایره ها رو در جنوب شرقی ایران هم بکش می بنی که حرفت اشتباهه
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عزیز جان همه توان ایران که همین ها نیست . هیچ کس همه توانش رو برای دشمنش رو نمی کنه
  • امیر حسین ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عزیزم اگر از جنوب شرقی حمله کنند مستقیم میرن تو دل کویر مرکزی ایران که عبور از ان دشواریهای خاص خودشو داره
  • سروش ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    باید توجه داشت که اینها وقتی بدون اجازه وارد حریم هوایی پاستان می شند و دست به تجاور می زنند با اشغال بنادر پاکستانی نزدیک به ایران می توانند جای پای حمله از خشکی رو باز کنند برای همین امر حکومت پاکستان رو ضعیت کردند که در صورت حمله به ایران بتوانند از منابع پاکستان و پایگاه های ایجاد شده در آن بهره ببرند الخصوص که پاکستان طالبان را هم دارد که علیه ما می تواند مرزها را به خطر بیندازد درواقع طالبان می تواند بنادر پاکستان را اشغال کند و در اختیار اربابانش قرار دهد بعد اونها از زمین و دریا به راحتی می توانند به ما حمله کنندباید مراقب بود که دالان نزنند باید به دولت و ملت پاکستان نیز هشدار داد چون طالبان دست خورده پاکستان را برای این روز نگه داشته اند
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عزیزم منظور پوشش دریایی جنوب است که تا مرز پاکستان کامل است.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مرسی مشرق ولی چرا تعداد ناو و ناوچه و ناو شکن و... در کل ناوها و زیر دریایی های کمی داریم؟
  • سید ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    برادر من،اگر قرار نقشه نظامی به همین راحتی توی سایت باشه که تا حالا مملکت مارو اشغال کرده بودند.در ضمن دشمن اگر قرارباشه با این نقشه برنامه ریزیهاشو انجام بده که .........و مسئله بعدی که این تجهیزات مربوط به چند سال قبله که دشمن از من و تو بهتر میدونه.تجهیزات جدید حداقل کم کم بعد از 5 سال رو میشه.
  • حمید علی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    محض اطلاع این محدوده پوششی توسط سامانه قادره و این فقط یکی از سامانه های به کار برده شده در این منطقه هست . نظر کارشناسی که داده میشه باید اطلاعات کافی داشت نه عزیز هنوز از راه نرسیده برای خودت بلغور میکنی
  • عادل ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    عرض کنم خدمتتان بارها از طریق فرماندهان نیروی دریائی سپاه اعلام شده این محدوه مشخص شده مربوط به نیروی دریائی سپاه است . برادران دریادل ارتشی بیرون از خلیج فارس منتظر دشمن زبون هستند با آن همه امکانات و تجهیزات مدرن وحساس ، این گوشه ای از توان نیروی دریائی سپاه است که فقط یک سامانه موشکی مربوط به ... نیروی هوا فضای سپاه ،نیروی زمینی سپاه و همچنین برادران هوائی وزمینی ارتش و...
  • حمیدبابایی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ما بسیجیها چی عادل جون
  • محسن ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    واعدولهم ........... دشمنان ایران اسلامی مگر خواب حمله رابا خود بگور ببرند .این سرزمین پر است از دلاورانی که با یک فرمان مقتدای خود همچون ابابیل بر سر کافران فرود می ایند .
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خوشم میاد که به روزید ایول در مورد موشک قادر باید گفت که در فاز پایانی یا به اصطلاح شیرجه سرعتش به بالای سرعت صوت میرسه بنابراین امتیاز دیگری نسبت به موشک نور بحساب میاد که بدین ترتیب فرصت برای ناوهای دشمن خیلی کمتر از110 ثانیه میشه البته با استراتژی سپاه در حمله به یک هدف انهم از چندین جهت وشلیک هم زمان چندین موشک عملا شانسی برای نجات یگان شناور هرچه قدرهم که قدرتمند باشه نمیشه متصور بود
  • عادل ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    برداران بسیجی تاج سر نیروهای مسلح هستند
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    درسته. این منطقه تحت پوشش مناطق دریایی ارتشه و شما نگران چیزی نباش.
  • مهدی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ایولا خوب امدی
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    نیروهای امنیتی حواهسشون به همه جا هست مثلا همینRQ170یا کماندوهای رویال مارینز
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    آمریکا هم از ما بسیجی ها میترسه.
  • مهدی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    امام خمینی (ره) خدا من را با بسیجیانم مهشور کند.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    به نظر من بيشتر از اين كارو لفت نديم با يه حمله ي همه جانبه و پي در پي در عين حال غير منتظره كار اسراييل رو يكسره كنيم و اونجارو به خاك ايران اظافه كنيم و همه بمب هاي اتمي رو مفت صاحب بشيم اونوقت امريكا درجا ميشاشه شلوارش به جون خودم بهترين كار همينه.
  • mohsen ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    با این تفاصیر و قدرت مقابله ایران، در صورت حمله ی احتمالی تعداد زیادی جزیره ی مرجانی مصنوعی بر اثر غرق شدن کشتی ها و ناوهای دشمنان به وجود خواهد امد که این جای بسی خوشحالی است ایران و اسلام پرچم بالاست
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ما همه بسیجی هستیم برادرم. ارتشی ، سپاهی، بازاری، صنعتگر، استاد و ... همه فرهنگ بسیجی دارن که ایران اینچنین سرفرازه.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    این چه طرز گزارش نویسی است .باور کنید امریکا با هزار جاسوس هم نمی توانست به این اطلاعات دست پیدا کنه.کد و رمز عملیات رو هم بدین که دیگه خیال دشمنان ایران راحت بشه.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مطلب خوبی بود فقط دقت داشته باشید آوردن تجهیزات ارتش در قالب سازمان رزم سپاه و تحلیل توانمندی منطقه پنجم با این تجهیزات از اعتبار مطلب کمی کاسته است
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    حالا همینجوری ، یكی یكی لو بدین !!!! ماشالا هرچی مطلع و متخصصه اومدن تو سایت و نظر میدن !!!!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    بجای این کارها مثل پادشاهان آل عربی و عثمانی های کرد کش ترکیه..یه خورده پاهای اسرائیل و ناتو و امریکا رو مالش بدین شاید به شما هم کلی جنگنده و ناو و موشک بمب اتمی و...دادن.......
  • سعید ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    احسنت کاش همه به این موضوع حساس باشند.
  • سعید ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    جان فدای شما بسیجیهای عزیز
  • سعید ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    اینها همه اطلاعات سوخته است بنابر این نگران نباش
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خداوند این برادران عزیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را عزت و بزرگی عنایت فرماید تا بتوانند سرافرازانه از این میهن اسلامی و آرمانهای حضرت امام راحل (ره) دفاع کنند و سرباز وفاداری برای مقام معظم رهبری باشند انشاءالله
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    بابا چقدر شماها ساده هستيد كه ميگيد عكس بگذاريد اين طور نشون ميده و يا نگذاريد اينطور نشون ميدهد.... اين عكس فني است و براي دشمن اين مفهم را دارد اگه يه غطي بكني هزاران موشك از انواع مختلف، از جهات مختلف با برد مختلف ، و نوع استعدادهاي مختلف ، و در كل با قدرت تخريب مختلف بر ملاجهاي بي خاصيت آمريكا بصورت مختلف و مخلوط وارد مي آيد.... بنظر من اين عكس حال ارتش دشمن را ميگيرد انون هم با فاز هاي مختلف ....
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مسخرمون کردی!!!!!!
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مجید جان دلبندم مهشور نه محشور
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    جغرافیت صفره واسه رسیدن به اسراییل باید از چنتا کشور رد بشی که اتفاقا آمریکا توی اون کشورها پایگاه های قدرتمندی داره پس بشین سر جات کلاهتو سفت بچسب که باد نبره
  • توراست میگی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خیلی موضوع حساسی شب خوابم نبرد
  • معلم ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    می خرم برات درساتو خوب بخوان .
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    امیدوارم که جنگ نشه وگرنه بازم این مردمن که خیلی چیزارو از دست میدن! نه آقایان ... فقط امیدوارم ...
  • رزم جو ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    امریکا اگر بتواند از این مانعهای ایجادشده بگذرد تازه اول کاره چون ما بسیجیان کارمان شروع می شود
  • مهدی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    توبهتره بجای نظر دادن بری یعنی ببرنت امین آباد ؟
  • یا علی ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    بسیجی یک عنوانه یک عنوانی که هر کس در قالبش گنجید میشود بسیجی حال ارتشی باشه یا سپاهی یا با نام بسیجی .....................زن باشه یا مرد خدا نگهدار علمدار و بسیجیانش باشه
  • ایرانی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    توخوابی بیدارشو . نه دیوانه شدی برو امین آباد . نه بی وطنی . نه گزینه 2 بهتره
  • وطن دوست ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    اول درود بر سازندگان ادوات نظامی. وزندباد دلاور مردان رزمنده بکار گیرنده این جنگ افزارهای ساخت ایران ما پیروزیم . چون خودمان هستیم
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    همه این دست آوردهای ارزشمند بدون پشتوانه یک نیروی هوایی قدرتمند ،فقط اهدافی بی دفاع به حساب میان ... نمی دونم چرا ما از تقویت نیروی هوایی غافلیم....
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق کل مقاله رو اختصاص دادی به موشک قادر و سامانه ولایت. محض اطلاعات شما و دوستان پرتابگرهای سه تایی موشک نور و بالطبع قادر هم رونمایی شدند. چیز دیگه ای هم که لازمه اضافه کنم اینه که دست بلند ما در حوزه ضد کشتی نه موشک چینی هست و نه روسی و ... . موشک بالستیک ضد کشتی حلیج فارس هست که با برد300 کیلومتر و با زاویه نزدیک به 90 درجه روی سر شناورها فرود میاد و هیچ شناوری، حتی ناو هواپیمابر، بعد از اصابت این موشک قابل استفاده نخواهند بود.
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    اطلاعات؟ اطلاعات ندیدی!
  • محمد حسین ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خواهشا سریعأ به یک روانپزشک مراجه نمایید
  • طاها ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    بسیجی داریم غم نداریم.......
  • مجید ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خوبه اما هنوز جای کار داریم و باید سرعت این قبیل کارهارو افزایش بدیم
  • ناشناس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا ١ سوال پرسيدن اينقدر سخت شده واسه نماينده هامون ؟
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    آبرومونو بردی با این آی کیو و اطلاعاتت . ببین چقدر برات جواب اومد
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    کماندوهای رویال مارینز چیه دیگه
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خوشم اومد . دمت گرم
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    جانم فدای بسیجیان . خدا وکیلی میشد یه جوری میذاشتیم بیان تو چی میشد .
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    نامردا انقدر دلمونو پرخون کردند نمیدونیم بگیم ایشاالله هیچ وقت جنگ نشه یا بگیم کاش یه بار باشون رودررو بشیم هرچی دارن و ندارن از بین ببریم
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    یا علی
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    ما نوکر نیروهای مصلحیم داداش
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    معلومه آخر اطلاعاتی هستی عزیز
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خاک بر سر ...... نتانیاهو
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    به صور مختلف به درک واصل میشوند
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    دست کمش گرفتی داداش
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    تکبیر
  • محسن ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    سرزمين اميرالمومنين حيدر كرار با هوشمندي رهبري و تبعيت پذيري سربازان ولايتمدار آسيب نمي بينه
  • صدرا ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بسیاری از نظرات و تحلیل ها باعث غروره به این علت که فهم و قدرت تفکر ایرانی رو می رسونه حال فکر می کنید مردمان امریکائی و اروپائی به اصطلاح خودشون متمدن و پر ادعا اصلا در تحلیلشان چیزی بجز خوردن و خوشگذرانی و... هستند. با وجود تمام ناملایمات و تحریم ها و مشکلاتی که توی جامعه مون هست بازم باید بگم بنازم به ایران اسلامی و ایرانی غیور
  • boy119 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خوبه که تو ویر دفاعی چیزی نشدی و الا بدون کسب تکلیف از مقام معظم رهبری خودت جنگ رو روع می کردی!!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    تحت تاثیری ؟
  • حجت ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    یعنی ایران کلا 5 تا لانچر داره؟
  • حجت ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    به تفنگداران دریایی ارتش انگلیس می گویند که چند وقت پیش گرفتنشون و اونام از ترس خودشونو ***
  • حجت ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    آقا معلم؛ یه دو سه تام زاپاس بده که مشتری بشیم.
  • حجت ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    البته بیشتر سامانه ها سعی می کنند قبل از اینکه موشک به فاز ترمینال یا همونی که شما گفتی برسند اونو شناسایی، رهگیری و منهدم کنند.
  • حجت ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بهتر نیست اول به آمریکا حمله کنیم؟ فکر کنم بهتر باشه.
  • حجت ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    عمو جان یهسر برو Wikipedia اطلاعاتش چند برابر اینایی که مشرق گذاشته.
  • حجت ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    اینا برای اینه که جنگ نشه.
  • حجت ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    شما جناب سرتیپ شاه صفی هستید که اینطور قاطع نظر می دهید یا از اقوام و دوستاشون.
  • حجت ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    شما اینجوری فکر کنید.
  • رسول ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    تجهیزات ایران در حد بوندسلیگا است فکر کردین کم الکیه
  • سالار ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    دم اون کسی که موشک نور رو ساخت گرم خدایی حال کردیم
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    نمی دونم ولی چرا با بسیج بهتر نبود می گفت با میهن پرستان
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    این آقای حجت فقط دوست داره حمله کنه و یقه بگیره ... با این رادیکال نمایی میخواد ثابت کنه خیلی وطن دوست و متعهده و بقیه خائن و وطن فروش .. برادر عزیز با « یا بامایی یا دشمن ما»» کار پیش نمی ره و به جایی نمی رسیم... عزیز من! برتری هوایی تنها برگ برنده غربی ها تو همه جنگهاشون بوده و تنها روش مقابله با اون درگیری مستقیم تو آسمونه... حجت عزیز جواب منطقی بدی بهتره..
  • یاسر ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    این تسلیحات برای جنگ عراق خیلی خوب بودند!
  • حجت ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    نیروی دریایی عراق در عملیاتی موسوم به مروارید در همون اوایل جنگ برای همیشه به قعر آبهای نیلگون خلیج همیشه پارس فرستاده شد. یاد شهدای ناوچه پیکان و شهیدان خلعتبری (معروف به حسین ماوریک) و شهید دوران بخیر. صلوات و فاتحه فراموش نشه.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    جنگ عراق ؟ امان از دست شما ملت !!!! هارپون های اون موقع جلوی نور و قادر هدایت تلویزیونی این دوره باید بوق بزنه !....کجایی اخوی !
  • حجت ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    درگیری هوایی با چه هواپیمایی؟ F4 یا F5 یا F7 ؟ F4 ها و F5‌ ها بوی الرحمانشان بلند شده، F7 هم بدرد مورد حرف قرار گرفتن می خوره. F14‌ و mig 29 هم اونقدر نداریم که بشه برتری هوایی بدست آورد. پس می ماند کاری که روس ها انجام دادن یعنی تسلیحات زمینی. اگه بتونی قبل از بلند شدن هواپیماهاشون باندهارو شخم بزنی یا با موشک S200‌ (البته بروز شده اش نه اون ورژنای احد عتیق)‌ آواکس رو بکشی پایین نیروهوایی دشمن هرچقدر هم قوی باشه عملا می ره قاطی باقالی ها. B2‌ ها رادارگریز هستند اما نه اونقدر که نشه تو رادار گرفتشون. با رادارهای طول موج بلند می شه راحت شناساییشون کرد (البته فعلا فقط شناسایی) اون وقت اگه بزنی (کاری که زلتان دانی انجام داد) باید در نیروی هوایی آمریکارو گل گرفت. در ضمن کسی به ما طیاره نمی فروشه وگرنه قبل از اینکه ما بگیم خود سردار اینکارو می کرد. در ثانی می تونی تضمین کنی که روسا نامدی نکنند و با نصب قطعه ای رو هواپیماهای ما باعث نشند که آمریکایی ها راحت تر بتونند اونا رو بزنند؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    برای اینکه حتی در صورت اعمال هزینه سنگین حداقل 10 -15 سال طول میکشه تا هواپیمایی در سطح مناسب بسازیم ( نسل +4) که البته تولید انبوه ان برای ما مشکل هست ...( این که اون موقع دشمنمون چی دارد بماند) ============ برای همین ابتدا رفتیم سراغ موشک های تاکتیکی ( انواع مختلف فاتح و ...) /تقویت و ساخت پدافند بومی و شبکه راداری منسجم و به روز و بعد هم حوزه پهپاد ها که قسمت مهمی از کارایی یک نیروی هوایی در بحث شناسایی و دست بلند را به ما خواهد داد ... ======== البته روی ساخت هواپیما هم کار میشه منتهی قرار نیست رسانه ای بشه حداقل تا زمان خودش ....
  • علی ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    قدرت نظامی ایران به وجود هزاران نیروی شهادت طلبی است که سودایی جز حفظ اسلام و میبهن نداشته و ندارند. این موشکها و بمبهای پر زرق و برق هر چند برای ترساندن دشمن خوبه اما اگه قرارباشه تنها به همینها دلخوش باشیم که کلاهمون پس معرکه است. فراموش نکنیم ما اگر موشکهای کروز 200 کیلومتری داریم طرف مقابل هم کروزهایی با کلاهکهای مخرب و برد 3000 کیلومتری اونهم روی کشتیهاش داره. و اینو هم بدونیم که همیشه غرور و عجب آفت پیروزی است.مراقب حضرت شیطان هم باشید ای شهان کشتیم ما خصم برون مانده خصمی زان بتر در اندرون اگر ایمان نباشه اگر عشق نباشه معلومه که کثرت موشک و عده و عده میشه معیار حق وباطل و شکست و پیروزی. اگر رزمنده شما موشک داشته باشه اما مرعوب باشه اون موشک به چه درد میخوره.... و لا تغرنکم بالله الغرور
  • حجت ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    البته "و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة" هم نیاز می باشد وگرنه دعای خالی فایده ندارد.
  • ایرانی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بسیجی نیستم .اصلا طرفدار حکومتتون هم نیستم.ولی اگر به این خاک پاک تعرضی بشود با چنگ ودندان ازش دفاع میکنم .وشهیدان جنگ 8 ساله را گرامی میدارم.تمام جوانان وطنم که کشته شدند قرین رحمت حق.....زنده با ایرانم.یاشاسین ایرانیم والسلام
  • مادرام ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    ا تو از اونور دنیا فهمیدی خیلی با هوشی .
  • ایرانی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر اسمشو بگذارند خلیج لری اشگالی داره چون این اسمم اسم یکی دیگر از استانهای ایران است
  • مراد ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    برای این نمی دونی چون سنت کمه
  • اشناس ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    یخورده دوره وگرنه کاری نداشت
  • کار شناس ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    امریکا اگر اطلاعات بخواهد میرود دکه روزنامه فروشی یک روزنامه اطلاعات می خره
  • بکلی سری ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    حجت یواشکی گفتی کسی که نفهمید .
  • عباس ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    منم موافقم دریای مکران درسته
  • ایرانی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    چون تو ناشناسی وگرنه بهت می گفتم
  • واشر ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    جحت تو چه جوری فکر می کنی
  • فعال ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    رسول مگه جزو اسحاب کف خوابت برده بیدار شو
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    سردار مهدی فرحی معاون وزیر دفاع و رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، درخصوص توان موشک های کروز ایران، با بیان اینکه افزایش برد این موشکها از برنامه های ماست، اظهار داشت: ما در مورد موشک های کروز از کمترین برد یعنی 15 کیلومتر شروع کردیم و پله پله جلو آمدیم. - فرحی با اشاره به تولید موشک های کروز ظفر، نصر، نور، قادر و غدیر در وزارت دفاع خاطرنشان کرد: محصولات کروز تولید شده و در دست تحقیق ما در حدود 14 نوع است که ان شاءالله به زودی نیز دو موشک کروز «رعد» و «مشکات» را در برنامه داریم ...
  • وحید ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    آمریکا از درون فرپاشی خواهد کرد .
  • هامی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    به این گزارش صاعقه باسرجنگی 650کیلوگرمی وکوثرونصروظفرواژدرحوت ومین های دریایی وسانبرن وکی اچ 31وقایقای پرنده روخلیج وفارس وقیام و...رواضافه کنیدبعد نتیجه گیری کنید...چه شود...
  • محمد ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام. شما درست میگویید تا وقتی ما مولا علی و خاندانش را داریم از همه مهم تر خدا با ماست پس چه ترسی داریم از قدرت های جهان؟
  • پارسیان ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خوبه که همه دوستان در حد خودشون کارشناسی میکنند ولی خدا جنگ رو نیاره حتی با یه کشور خیلی ضعیف حتی یه کشته هم برای ما دردناکه گ
  • سجاد ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    افتخار مکنم که ایرانی هستم دست عزیزان درد نکنه که با این افتخارات به دهن دشمنان مزنید
  • علی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    عالی
  • علی اصغر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    تمام کشور های خلیج فارس در تیررس موشک های ما هستن
  • علی اکبرنصیری ازمرودشت ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی همیشه سربلند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس